Samarbeidet med TF&C- avdelingen fra Solar har gitt Norelco bedre struktur, færre feilbestillinger og mer tid til verdiskapende arbeid. Les hvordan et skreddersydd konsept gir elektroentreprenører full kontroll – fra verktøy til arbeidsklær.
TF&C-avdelingen fra Solar har gjort hverdagen enklere og mer forutsigbar for oss i Norelco. Vi erfarer at samarbeidet med dem fungerer godt, og er både tidsbesparende og effektivt.– Cato Bråthen, daglig leder i Norelco
I april ble Norelco AS kunde hos Solars nyopprettede TF&C-avdeling. Denne avdelingen er en av satsingsområdene innenfor salgsavdelingen Special Sales, som tilbyr totalløsninger for kundene våre. Nå hevder de at dette samarbeidet både har gitt dem en enklere og mer effektiv arbeidsdag, og ført til bedre flyt og struktur på prosjektene deres.
Norelco AS elektroentreprenør holder til på Tveita i Oslo, og har 16 ansatte. De leverer alt fra små serviceoppdrag til større næringsprosjekter, både for private og bedrifter. Her står sistnevnte for ca. 70 prosent av omsetningen.
– Min far startet Norelco i 1987, og noen av kundene våre har faktisk fulgt oss helt siden den gang, smiler daglig leder Cato Bråthen. – Selv begynte jeg her som montør i 1991.
Solar leverer på alle punkter
– I alle disse årene har vi samarbeidet med Solar, sier Kenneth Johnsen. Han er prosjektleder/termografør i Norelco. – Vi har riktignok også handlet litt her og der, men vi oppdaget at det medførte mye tid til administrasjon og oppfølging. Med Solar har vi fått en leverandør som kan skaffe oss alt vi trenger, og de har dyktige fagfolk som forstår hvordan vi ønsker å jobbe. Dette gir oss bedre flyt, og mindre stress. Selvsagt må god produktkvalitet og konkurransedyktige priser ligge i bånn, men også på det punktet leverer Solar helt utmerket.
Verktøy, festemateriell og forbruksmateriell for elbransjen
Da Solar etablerte TF&C tidlig i 2025, var Norelco en av de første kundene som ble kontaktet.
– TF&C står for «Tools, Fastening and Consumables», og er en av de nye satsingsområdene til oss i Solar, forklarer Solution Sales Specialist Markus Wallström. – Her tar vi oss av alt som har med verktøy, festemateriell og annet forbruksmateriell å gjøre. For Norelco har vi utviklet utstyrspakker bestående av arbeidsklær fra Mascot Workware og verktøy fra Milwaukee. Alt er selvsagt gjort i nært samarbeid med Norelco, for det er jo de som best vet hva de ønsker og har behov for.
Utstyrpakken ligger klar
– Når vi tidligere fikk inn nye montører eller lærlinger, dro vi gjerne ut og plukket én og én ting av utstyret de trengte, kanskje hos flere leverandører, opplyser Christian Bruno Størseth, som er prosjektleder/serviceleder hos Norelco. – I dag ligger utstyrspakken fra TF&C klar når de nyansatte ankommer, så nå kan de omtrent gå rett ut på jobb. Og skulle vi trenge noe i tillegg, ringer vi bare Markus. Så fikser han det. Det synes jeg er helt topp.
Redusert tidsforbruk, bedre kontroll og færre feilbestillinger
– Vi i Norelco forsøker å stadig bli mer effektive. Derfor er vi ivrige etter å prøve ut nye administrative løsninger, påpeker Bråthen. – Så da vi ble introdusert for TF&C-avdelingen til Solar, forstod vi at dette kunne forbedre strukturen og logistikken vår, og føre til en bedre og mer forutsigbar hverdag for folkene våre.
– Avdelingen TF&C handler både om effektivitet, tilgjengelighet og pålitelighet. Samarbeidet med dem har ført til bedre flyt i prosjektene våre, hevder Johnsen. – Vi har redusert tidsbruken vår på innkjøp, og fått bedre kontroll og oversikt over hva vi faktisk bruker og trenger.
– For oss i ledelsen betyr dette enklere og bedre oversikt, og færre feilbestillinger. Det gir oss bedre kontroll på kostnadene våre. Vi bruker også mindre tid på administrasjon og kan konsentrere oss mer om kunder og verdiskapende arbeid, utdyper Bråthen.
– Så alt i alt har samarbeidet med Solars avdeling TF&C gjort hverdagen enklere og mer forutsigbar for oss i Norelco. Vi erfarer at samarbeidet med dem fungerer godt, og er både tidsbesparende og effektivt for oss, tilføyer han.
Mer et partnerskap enn et kunde/leverandør-forhold
– Vi må alltid kunne stole på at utstyret er på plass når vi trenger det, både når det gjelder prosjektene og serviceoppdragene våre, fastslår Størseth. – I den forbindelse er det viktig for oss å ha en kontaktperson som Markus, som kjenner oss og forstår hvordan vi ønsker å jobbe. Det er bare å ringe ham, så vet vi at han og Solar TF&C tar problemet eller behovet vårt seriøst, og løser det for oss. Så dette føles mer som et partnerskap enn et rent kunde/leverandør-forhold.
Vi lar kunden bestemme tempoet
– Det er slik vi i Solar TF&C-avdeling gjerne vil bli oppfattet, forklarer Markus. – Vi pusher ikke salg, men er opptatt av å utvikle konseptet vårt i kundens tempo. Derfor starter vi alltid rolig innenfor ett område, slik som med arbeidsklærne og verktøyene for Norelco. Så vil vi at dette skal være skikkelig oppe og stå før vi eventuelt utvider tilbudet vårt til dem. Et eksempel på dette kan være å levere lagerløsninger på verktøy, festemidler og forbruksmateriell lokalt hos dem, eller i containeren deres ute på byggeplassen. Da har de alltid nok melk- og brødvarer tilgjengelig, og slipper å haste avgårde for å handle inn noe de plutselig har gått tom for.
Gull verdt for oss
– Kanskje akkurat dette med flyt og sikkerhet er hovedgrunnen til at samarbeidet vårt fungerer så godt, sier Størseth tankefullt. – Min erfaring er at hvis vi sliter med noe, så løser TF&C det raskt: Enten det gjelder produkter, leveranser eller forslag til bedre løsninger. For oss er de en utmerket sparringspartner fordi de innehar så mye verdifull fagkunnskap og har tette bånd til leverandørene sine. Så den tilgjengeligheten vi har til folkene i Solar TF&C er gull verdt for oss.
– Svarer opplevelsene deres til forventningene dere hadde til Solar TF&C på forhånd?
– Ja, det gjør det, svarer Bråthen raskt. – Dette har vært en veldig bra reise for oss. Markus & co. er raske, løsningsorienterte og tilgjengelige, hvilket er svært viktig for oss. Hele tiden har vi hatt tett og god dialog med dem, og vi opplever at de virkelig er opptatt av å finne gode løsninger som passer oss.
Hjelmene i garasjen
– Et godt eksempel på det, er da vi plutselig fikk behov for nye hjelmer fra Milwaukee, forteller Johnsen. – Men akkurat de hjelmene var det leveringstid på. Da fant Markus ut at en av Milwaukees ansatte tilfeldigvis hadde slike hjelmer liggende hjemme i garasjen sin i Sandefjord. Dermed dro han ned dit neste morgen og fikk hjelmene kjørt opp hit til oss. Dét kaller jeg service.
– Betyr dette at dere kan anbefale Solars TF&C-avdeling til andre bedrifter?
– Absolutt, sier Størseth kontant. – Dette er et konsept som gir bedrifter merverdi, spesielt for dem som ønsker seg bedre struktur og flyt i en travel arbeidsdag. Solars TF&C-avdeling har gjort det enklere for oss å fokusere på det vi i Norelco er best på: Å levere kvalitet ute hos kundene våre. Derfor kan vi trygt anbefale samarbeid med dem.
Vi kommer til å utvikle samarbeidet videre
– Samarbeidet med Solars TF&C-avdeling er meget positivt og nyttig for oss. Og i tiden fremover vil vi videreutvikle dette samarbeidet. Vi anser Solar som en leverandør vi virkelig kan vokse sammen med, konkluderer Cato Bråten.
Solars TF&C-avdeling har ført til bedre flyt i prosjektene våre, hevder Kenneth Johnsen i Norelco.
– Vi ønsker å utvikle samarbeidet vårt med Solars TF&C-avdeling enda mer i tiden fremover, sier daglig leder Cato Bråthen i Norelco.
– Samarbeidet med Solar TF&C føles mer som et partnerskap enn et rent kunde/leverandør-forhold, sier Christian Bruno Størseth i Norelco.
– Vi ønsker å utvikle konseptet vårt i kundenes tempo, fastslår Markus Wallström i Solar Norge, avdeling TF&C.
Norelco en av de første kundene som Solar TF&C kontaktet da de ble etablert. Fra venstre: Kenneth Johnsen, Christian Bruno Størseth og Cato Bråthen i Norelco, og Markus Wallström i Solar TF&C.