Spørsmål og svar

  • Kan jeg benytte samme brukernavn og passord som i gammel webshop?

    Kan jeg benytte samme brukernavn og passord som i gammel webshop?

    Svar Ja, du kan benytte den samme innloggingen til vår nye webshop og til nye Solar Mobile app som du finner på Google Play eller App Store.

  • Hvorfor har dere ikke lenger den samme gruppeinndelingen i katalogstrukturen som før?

    Hvorfor har dere ikke lenger den samme gruppeinndelingen i katalogstrukturen som før?

    Svar I den nye produktstrukturen har vi valgt å gå bort fra den tidligere benyttede gruppeinndleingen, og heller valgt å bygge den produktorientert. Dette innebærer at det er produktet som er i fokus, og ikke hvor eller av hvem den benyttes. Mange av våre kundegrupper har liten eller ingen erfaring med elnummergrupper samt at våre leverandører har tatt mer ansvar for å palssere sine produkter i en felles europeisk varestruktur, kalt ETIM. Du kan likevel søke i elnummergruppene, ved å starte ditt søk med gruppenummeret, etterfulgt av ditt tekstsøk. I vår produktorienterte kataloginndeling kan du rakst og enkelt finne fram til aktuelle produkter ved å søke og benytte de tilgjengelige filterne for å sortere på ditt produkt og funksjon/bruk. Denne fremgangsmåten vil gjøre den tidligere benyttede elnummerinndelingen mindre aktuell.

  • Jeg kan få over 1000 produkttreff på mine søk, må jeg scrolle meg gjennom alle for å finne det jeg trenger?

    Jeg kan få over 1000 produkttreff på mine søk, må jeg scrolle meg gjennom alle for å finne det jeg trenger?

    Svar Nei. Etter at du har gjort et produktsøk, kan du velge velge en aktuell produktkategori og deretter vil du få fram mange filtere med produktatributter og egenskaper som gjør det lett for deg å finne det du ser etter. Glem ikke at du kan benytte filterne både når du søker og når du blar i produktkatalogen.

  • Hvordan benytter jeg filterne i webshop?

    Hvordan benytter jeg filterne i webshop?

    Svar Du kan enkelt benytte filterne som vises i webshop for å gjøre det aktuelle produktutvalget så relevant som mulig for deg. Du kan filtrere på om produktene er lagerførte, om de er tilgjengelig som Fastbox fra ditt Drive-In eller om de er en del av Solar sine konseptvarer som Solar Plus, Solar Light eller andre. Bruker du filter aktivt vil du raskt få bekreftet at dette er en kjapp og enkel vei til å finne produktene du ser etter i Solar Webshop.

  • Av og til når jeg søker eller velger produktkategori, får jeg ikke opp noen filter, hvorfor?

    Av og til når jeg søker eller velger produktkategori, får jeg ikke opp noen filter, hvorfor?

    Svar Der vi ikke har komplette produktdata vil vi ikke kunne vise filter, rett og slett fordi vi ikke har tilstrekkelig med data. Dette er noe vi jobber kontinuerlig med, men du vil dessverre oppleve at dette skjer. Det anbefales da at du søker med elnummer, produktnavn, egenskaper, merkevare/produsent eller tilsvarende for å finne det du ser etter.

  • Hvis jeg oppdager feil eller manglende produktinformasjon, hvordan kan jeg formidle det til Solar?

    Hvis jeg oppdager feil eller manglende produktinformasjon, hvordan kan jeg formidle det til Solar?

    Svar Inne på produktdetaljene i webshop kan du gi oss en direkte tilbakemlding på manglende eller feil produktinformasjon. Vi blir veldig glade for å høre fra deg, og setter pris på at du hjelper oss å bli bedre og mer relevant.

  • Kan min bruker ha tilgang til flere kontoer?

    Kan min bruker ha tilgang til flere kontoer?

    Svar Ja, det kan du. Dersom firmaet du er ansatt i har flere kundekontoer (sold-to) hos Solar med webshop-tilgang, kan din lokale admin-bruker tilrettelegge dette for deg. Alternativt kontakt vår webshop-support for veiledning på tlf 63946660 eller kundesenteret på 04450.

  • Finner jeg fakturaer og andre ordredokumenter i webshop?

    Finner jeg fakturaer og andre ordredokumenter i webshop?

    Svar Ja. Dersom brukeren din kan se nettopris, vil du se originalfakturaen ved å gå inn på sendte ordre under ordreoversikten. Klikk deg inn på ordredetaljene for komplett oversikt. Der finner du også ordrebekreftelser og følgesedler. Kan du ikke se fakturaene, kontakt din lokale admin-bruker eller kontakt webshop-support på tlf 63946660 eller kundesenteret på 04450.

  • Hva slags returer kan jeg selv opprette på webshop?

    Hva slags returer kan jeg selv opprette på webshop?

    Svar I tillegg til å opprette en standard returordre i webshop, kan du også registrere mangelfull levering, fakturaavvik samt melde inn reklamasjon og garantier. Har du spørsmål, kan du kontakte vårt kundesenter på 04450.

  • Kan jeg skrive ut hyllekantetiketter i webshop?

    Kan jeg skrive ut hyllekantetiketter i webshop?

    Svar Denne funksjonen er under utvikling og vil komme på plass snarlig i vår nye webshop.

  • Hvor finner jeg favorittlistene mine i Solar Mobile appen?

    Hvor finner jeg favorittlistene mine i Solar Mobile appen?

    Svar De finner du oppe til venstre ved å klikke på profil-symbolet. Alternativt vil du ved produktsøk enkelt finne hvilke produkttreff som allerede finnes i en av dine favorittlister via filtreringsmuligheten som vises øverst på siden.

  • Hvordan navigerer jeg i den nye webshop?

    Hvordan navigerer jeg i den nye webshop?

    Svar Via katalogen som du finner ved å klikke på produkter i hovedmenyen, kan du bla i hele vårt produktsortiment. Du kan også benytte søkefeltet for å finne produkter du trenger. Begge metodene lar deg benytte filterne for å gjøre søket mest mulig relevant for ditt behov. Gjør du et blankt søk, ved å plassere kursor i søkefeltet og trykke enter, vises alle produkter i vårt sortiment.

  • Hvordan fungerer produktsøket?

    Hvordan fungerer produktsøket?

    Svar Du kan søke på alle typer data vi har registrert på produktene. Elnummer, produktnavn, EAN kode, produktegenskaper, merkevarenavn/leverandør med mer. Er du usikker på eksakt hvilken vare du er ute etter, er det bedre å gjøre et enkelt søk med få søkeord og deretter benytte filterne som verktøy for å vise mer nøyaktig det du kan være på søken etter, i stedet for å skrive mange søkeord i søkefeltet. Får du ingen treff prøver vi å lede deg til aktuelle produktkategorier du kanskje kan være på søk etter, eller det kan skyldes at du har noen aktive filtere i søket som ikke matcher med produktsøket du nettopp har utført. En liten endring i søkeord vil ofte kunne gi gode resultater om du ikke finner det du ser etter. Når søket er utført, kan du på treffsiden endre til kompakt-visning av produktene, slik at du kun får opp de aller viktigste produktdataene og samtidig flere treff på samme side uten å scrolle. Søket kan også sorteres etter ønske, som for eksempel alfabetisk visning, sortering på elnummer eller annet.

  • Kan jeg dele en favorittliste med andre?

    Kan jeg dele en favorittliste med andre?

    Svar Ja, du kan dele en favorittliste, men ikke de personlige favorittene du lagrer. En favorittliste kan enkelt deles mellom brukere i egen bedrift, og også til samarbeidspartnere som ikke er i egen organisasjon som du kan dele til via e-post i webshop.

  • Hvordan merker jeg min ordre og hvordan endrer jeg ordrenavn?

    Hvordan merker jeg min ordre og hvordan endrer jeg ordrenavn?

    Svar Du kan gi din ordre navn inne i handlekurven. Der kan du også legge til en rekke andre data som kan være aktuelle å registrere. Ikke alle er like aktuelle for alle brukere, men stort sett vil du finne felter som kan benyttes til eget formål i din bedrift. Noter at alle felter som er benyttet kan søkes på i ordrehistorikken for senere bruk.

  • Hva er en Fastbox-ordre?

    Hva er en Fastbox-ordre?

    Svar Fastbox er en ordretype du kan bestille fra app eller web med leveranse til ønsket adresse innen 1-2 timer avhengig av avstand til ditt lokale Drive-In. Ordretypen og produktsøket vil vise deg kun de varene som er tilgjengelige på ditt Drive-In, og varene leveres direkte derfra mens du kan fortsette å jobbe uten avbrudd.

  • Hvordan endrer jeg leveringsadresse?

    Hvordan endrer jeg leveringsadresse?

    Svar Under "leveringsadresse" eller "endre leveringsadresse" inne i handlekurven kan du velge leveringsadresse. Her finner du de lagrede adressene som er registrert for ditt firma. Skriver du inn en adresse i feltet, som ikke gir treff i din adressebok, klikker du på "Velg engangsadresse" nederst i søkefeltet som lar deg finne aktuell adresse via Google sin adressebok. Adressene du benytter vil ikke kunne lagres, men dine 5 sist benyttede adresser vises alltid i listen som vil gjøre det enkelt med gjenbruk av leveringsadresser.

  • Kan jeg eksportere min ordre til Excel og eventuelt lage et kundetilbud av det?

    Kan jeg eksportere min ordre til Excel og eventuelt lage et kundetilbud av det?

    Svar Ja, det kan du. En påbegynt ordre eller en sendt ordre som du finner i din ordrehistorikk kan eksporteres til Excel for videre arbeid. Exporten kan gjøres i flere formater, hvor den ene versjonen er spesialdesignet for å lage et kundetilbud, med påslag i prosent pr artikkel etc, siden webshop ikke har en egen tilbuds-funksjon.

  • Kan jeg opprette FDV dokumentasjon eller enkelt lage kataloger over mine innkjøp og leveranser?

    Kan jeg opprette FDV dokumentasjon eller enkelt lage kataloger over mine innkjøp og leveranser?

    Svar Ja. Under "Kataloger FDV" kan du lage enkle eller detaljerte kataloger (FDV) over alle dine bestillinger. Funksjonen lar deg hente produktinformasjon fra alle dine innkjøp hos Solar, enten det er et avsluttet prosjekt som skal dokumenteres til sluttkunde eller du trenger en enkel listevisning over produkter for en bestillingsliste eller annet, er dette en enkel oppgave. Du kan også hente produktinformasjon fra egne favorittlister eller søke fram produkter fra hele vårt sortiment for å lage dokumentasjon. Det er valgfritt om du vil ta med deg datablader og tilleggsdokumenter, som vi har lagret på produktene i webshop, på din PDF utskrift. Dokumentet blir lagret i egne lister i webshop, men den produserte PDF`en må lagres på din datamaskin for videre bruk.

  • Kan jeg se avtalte prosjektpriser i webshop?

    Kan jeg se avtalte prosjektpriser i webshop?

    Svar Ja, det kan du. Når du oppretter en ordre, og forhåndsvelger hvilket prosjekt du bestiller til (avhengig av at prosjektet er registrert via din salgsansvarlig i Solar), vil du i webshop se de korrekte priser som er knyttet opp mot det aktuelle prosjektet. Ved innsending av din prosjektordre vil du samtidig få tilgang til de på forhånd utvalgte leveringadressene som skal være tilgjengelige for prosjektet. Merk at du også kan bestille en prosjektordre for plukk direkte på et av våre Drive-In senter. Dersom enekelte varer kun er tilgjengelige på vårt sentrallager, vil vi splitte ordren, slik at enkelte varelinjer vil ettersendes til det aktuelle Drive-In for avhenting på et senere tidspunkt.

  • Hva betyr de fargede grønne og gule prikkene som vises på produktene i webshop?

    Hva betyr de fargede grønne og gule prikkene som vises på produktene i webshop?

    Svar Grønn prikk på produktene forteller deg at produktene er tilgjengelige for umiddelbar levering, enten fra vårt lokale sentrallager på Gardermoen eller levert fra et av åre andre sentrallager i Sverige, Danmark eller Nederland. Dersom varen leveres fra et øvrig sentrallager vil produktet være merket med 4 dagers leveringstid i tillegg til normal leveringstid. Gul prikk betyr enten at produktet er en kjent vare som kan bestilles (ikke normalt lagerført) eller at en normalt sett lagerført vare er midlertidig tom på lager. I begge tilfellene vises dato for når produktet kan leveres til din angitte leveringsadresse.