1919 - 2019

Solar fyller 100 år!

Her vil du få flere tilbakeblikk fra Solars historie. Du vil få innblikk i hvordan bedriften utviklet seg og hvilke utfordringer og suksesser som var med på å forme Solar til det konsernet det er i dag. 

God lesning!

Del gjerne din historie, minner og høydepunkter fra Solar

Eventyret starter

Kapittel 1 - 1912-1919:
En ambisiøs entreprenør flytter til Kolding

I februar 1912 flytter 21 år gamle Jacob Jørgensen til Kolding for å bli selvstendig næringsdrivende. Han har oppdaget et potensielt marked og er fast bestemt på å bli en nordisk importør av halv-fabrikert elektrisk metervare fra det engelske selskapet Solar Works.

Les kapittel 1

Nordisk Solar Compagni

Kapittel 2 - 1919-1925:
Økonomisk sterke og visjonære forretningsmenn
etablerer et nytt selskap i Kolding

Jacob Jørgensen har stor tro på veien videre. Han stod støtt i sin rolle som forretningsmann og ønsket å bli en betydelig verdiskapende aktør innenfor utviklingen av det elektriske markedet.

LES KAPITTEL 2

Audiola Radio

Kapittel 3 - 1925-1930:
Dansk radioproduksjon etableres i Kolding
Jacob Jørgensen har med stor interesse fulgt med på befolkningens økende interesse radioen siden de første kringkastingene i 1923. Da en rekke statlige radiostasjoner, som BBC i Storbritannia blir etablert i Europa, er den forutseende kjøpmannen ikke i tvil om at kringkasting vil bli et massemedie. Han er helt sikker på at radioen vil bli like populær i vanlige husstander som elektrisiteten.

Les kapittel 3

Solar Lampen

Kapittel 4 - 1931-1946:
Dansk kapital sikrer danske arbeidsplasser
Jacob Jørgensen, medstifter og hovedaksjonær i aksjeselskapet Nordisk Solar Compagni, er i 1931 kjent som en av Koldings mest driftige forretningsmenn. Han har på tross av etterkrigstidens knapphet og begrensninger lykkes med å utvikle firmaet igjennom 1920 årene fra salg av elektriske målere til å bli en betydelig og anerkjent engrosbedrift med salg av elektriske artikler og radioer til elinstallatører samt elektrisitets- og forsyningsverk.

Les kapittel 4

Audiola utvikler sin virksomhet

Kapittel 5, 1942-1962
Radiogiganten Audiola i Kolding vil mer enn
bare å produsere radioer og grammofoner.

Virksomheten, som er datterselskapet til Nordisk
Solar Compagni, jakter målbevisst på nye
forretningsområder.

            

les kapittel 5

Lamper til hele landet

Kapittel 6 - 1949-1998:
Audiola fokuserer på elektrisk materiell og belysning
Etter mer enn 30 år med radioproduksjon faser Audiola ut produksjonen av radio og grammofoner. Selskapet avslutter sin produksjon på 50-tallet og er fast bestemt på å satse på forretningsområdet innen utvikling og produksjon av elektrisk materiell og belysning.

LES KAPITTEL 6

Et generasjonsskifte nærmer seg

Kapittel 7: 1961-1980
Grunnleggeren av Nordisk Solar, Jacob Jørgensen utnevner flere direktører og forbereder selskapet for neste generasjon
Den fremoverlente direktøren, Jacob Jørgensen, er kjent og respektert i forretningsverdenen som kjøpmann, fakrikant, rederieier, utvikler og eiendomsforvalter.

LES KAPITTEL 7

Den digitale tidsalderen starter

Kapittel 8 - 1978-1989
Produkter, kunnskap og løsninger for handel og industrien
Solar, Danmarks største elgrossist følger med i utviklingen, og med investeringer og kompetanseløft setter de en ny dagsorden for den danske industrien.

LES KAPITTEL 8

Utvider i Europa

Kapittel 9 - 1989-2004
Solar utvider virksomheten
Selskapet tar hull på pengesekken når de kjøper opp sin første utenlandske virksomhet i Sverige. Med dette innledes den forventede ekspansjonen i utlandet, som konsernet har forberedt siden opprettelsen av datterselskapet Solar International A/S i oktober 1987.

les kapittel 9

Konsolidering og effektivitet

Kapittel 10 - 2005-2014:
Etter en rekke oppkjøp setter Solar fokus på effektivitet
I 2006 etter nesten 2 tiår med rask vekst både organisk og gjennom flere oppkjøp øker Solar fokuset på konsolidering med den nye administrende direktøren Flemming H. Tomdrup i spissen. Solar har utviklet seg til å bli en markant internasjonal grossist i det Nord-Europeiske markedet.

Les kapittel 10

Solar i endring

Kapittel 11 - 2014-2017
Solar blir et digitalt sourcing- og serviceselskap
Ansettelsen av ny CEO i 2014 starter et markant strategiskifte og endring av identitet for Solar. Da Anders Wilhjelm ble ansatt som ny CEO går Solar fra å være en teknisk grossist til å fokusere mer på verdiskapende tjenester.

Les kapittel 11

Økt fokus på kjerneforretningen og konseptsalg

Kapittel 12: 2017-2019
Med ansettelsen av Jens Andersen som ny CEO i 2017 øker Solar fokuset på kjerneforretningen. Det utpekes tre strategiske fokusområder som skal understøtte de finansielle målene frem mot 2020. Fokusområdene er: Strategiske leverandører, industrifokus og operational excellence.

Les kapittel 12