Den digitale tidsalderen starter

Produkter, kunnskap og løsninger til håndverk og industri.
Solar, Danmarks største el-grossist følger med på utviklingen og satser videre med investeringer og kompetanseløft. Dette er starten på en ny tidsalder innenfor den danske el-bransjen.

Etter C.P. Ørssleffs død mister Solar i 1980 plutselig sin mangeårige innkøps- og salgsmessige dynamo. Det nye konstituerede styret er klar over at den tunge arven skal løftes videre i et tett samarbeid med de nyutnevnte fagdirektørene.

Solar har siden 1976 satset på nye forretningsområder innenfor industriautomasjon og energistyring. I takt med at nye og mer tekniske produktserier blir inkludert i sortimentet, står det klart at det ikke lenger kun er et spørsmål om å kunne levere til riktig tid, i riktig mengde og til riktig pris, men også å kunne levere den riktige tekniske - og markedsføringsmessige support.


Annonse. Solar tilbyr løsninger for sentralbord.

Salgsdirektøren Carsten Ørssleff, som følger i farens fotspor, er ikke sen med å synliggjøre hva som skal til for at Solar som verdiskapende aktør for kundene kan beholde den gule ledertrøyen og samtidig styrke sin posisjon i markedet.

Den unge salgsdirektøren som ca. 20 år tidligere startet som lærling med Jacob Jørgensen og sin far som læremestere, kjenner virksomheten ut til fingerspissene. Han har fra sin tid som filialsjef i Frederikshavn og Nykøbing Falster, opparbeidet seg erfaring innen driftsoptimalisert salgsledelse og ved at Solar måles på det daglige kundefokuserte arbeidet.

Med støtte fra både ledelsen og styret blir dagsordenen satt for de kommende årene:

- Økt fokus på salg, serviceudbud, kunde- og salgspolitikk
- Verdiskapende innovasjon-  og behovsdrevet forretningsutvikling
   baseret på ny teknikk
- Styrke innkjøp og salg med sentral produkt- og marketingmanagement
- Utdannelse samt teknisk kompetanseløft internt / eksternt
- Styrke inntjening gjennom økt sentral leverandør- og lagerstyring

Den elektroniske tidsalderen var i 1970 årene så vidt i startfasen. Og etterhvert som digitale teknikker ble mer brukt så ble det i starten av 80-tallet konstant utviklet nye produkter som åpnet for revolusjonerende nye forretningsmuligheter innen håndverk og industri.

Solar og den danske el-bransjen står ved inngangen til 80 årene tydeligvis overfor et spenndende tiår hvor det kommer til å gå veldig bra og hvor kun de sterkeste klarer å følge med.

Utdannelse, Solars videoavdeling og produktinformasjon
Med industriavdelingens vekst og innføring av nye produktgrupper oppstår et massivt behov for å informere og undervise både personalet og kundene om den nye teknikken og dens bruksområder. Solar er kommet frem til at video er det beste mediet for undervisning av både små og store grupper ute på filialene og beslutter derfor i 1980 å bygge opp et videostudio med egne produksjonsfasiliteter.

Videoprogrammene settes sammen slik at de inneholder produktinformasjon og eksempler på bruksområder. Samtidig følger et skriftlig materiell med navnet ”Solar Produkt Information”. Solar Video leverer et stort antall programmer til Solars kampanjer og kundearrangementer. De blir med programmene til den danske elektroinstallatørforeningen ELFOs temamøter raskt kjent i bransjen. Solar oppretter i 1984 en sentral avdeling for intern utdannelse.

Solars studio for videoproduksjon.

Forretningsutvikling fra nye avdelinger med spesialistkompetanse
Ved starten av Solar Offshore & Marine oppretter Solar flere spesialavdelinger i løpet av 80-tallet:

1981  -  Solar Offshore. Betjener olje- og gassindustrien i Nordsjøen samt danske rederier og verft.
1982  -  Solar Tavler.  Fremstilling av fordelings- og kontrolltavler til håndverk og industri.
1982  -  Solar El-verksavdeling. Avdelingen betjener forsyningsselskaper og el-verk.
1984  -  Reeksportavdelingen Solar International. Betjener danske byggefirmaer i utlandet.
1985  -  Prosessteknisk avdeling Solar PLC/PC. Selger PLC og prosesstyringsanlegg til industrien. Grossistforretningen utvides i 1983 med en filial i Slagelse og i 1984 med selskabet Solar P/F, Færøerne.                   


Villy Kronborg fra Solar PLC og PC

Konsepter, temaarrangementer og kampanjer                
Startet med energisparekampanjen og en landsdekkende møterekke innen industrien med 96 møter og i alt 4.000 deltakere. Solar utvikler og lanserer i løpet av 80 årene en rekke forretningsutviklende konseptkampanjer og blir med ”Solar - gir dig muligheder” kjent for å løfte verdiskapende, nye forretningsmuligheter inn i den danske el-bransjen.

1982  -  EnergiSpar.  Installatør og forbrukerrettet kampanje.
1984  -  Industriautomasjon. Fokus på nøkkelområder for automatiseringsoppgaver i industrien.
1986  -  Antennekampanje.  Kompetanse og løsninger innenfor enkelt-, felles- og parabolantenneanlegg.
1987  -  Blå Zone. Overvåkning og sikkerhet, tyverialarmer, adgangskontroll og videoovervåkning.
1988  -  Den Fjerde Installasjon.  Seminarer om datanettverk, IBM kabelsystemer og lyslederinstallasjoner.
1989  -  Telekampanjen. Kompetanse og løsninger, telefoner og PABC / omstillingsanlegg.


Energibesparende promoteringsmateriell.

Forretningsutvikling gjennom oppkjøp av virksomheter        
Startet med oppkjøpet av firmaet Rudolph Schmidt A/S i Herlev. Solar kjøper i løpet av 80- tallet opp en rekke selskaper. Som eneste forhandler importeres og markedsføres tekniske produkter til OEM-fabrikasjonsvirksomheter.

1984  -  Rudolph Schmidt A/S.  Grossist, komponenter og tilbehør til radio– og elektronikkindustrien.
1984  -  Hermann Møller A/S. Fusjoneres inn i Rudolph Smidth, med avdelinger i Ålborg, Aarhus og Odense.
1985  -  Carl Brincker ApS. Importør og engrosvirksomhet basert på utenlandske agenturer.
1986  -  Klitsø A/S. Betydelig agentvirksomhet, el- og elektronikkomponenter til dansk industri.
1988  -  Regal Maskinelektro ApS. Spesialist innenfor styrings- og reguleringsteknikk.

Overtagelsen av disse selskapene øker Solars samlede salg og styrker virksomehtens posisjon i markedet. Dette fører igjen til økt inntjening gjennom leverandørsanering, sentrale innkjøp og lagerføring. Allerede i 1985, bare ett år etter oppkjøpet av Rudolph Schmidt, har Solars sentrale produkt- og innkjøpsledelse sikret konsernet direkte import og eneforhandling av Himel monteringskasser, GEA Cee-materiell, F&G HFI releer, automatsikringer og et kabelbinderprogram.

Sentrallager og belysningsfabrikk i Vejen                                      
Solar erstatter i stadig større grad innkjøp fra fordyrende importører og agenter med sentrale innkjøp direkte fra utenlandske produsenter – og beslutter derfor i 1984 å igangsette et bygg i Vejen på 10.000 kvm.

Halvparten av arealet skal brukes til Solar Produktion til en nødvendig utvidelse av produksjonskapasiteten samt en sammenslåing av Solar Belysning og Solar Produktion, slik at alle konsernets belysningsaktiviteter kan samles i Vejen under Solar Produktion. Den andre halvparten av arealet skal brukes til den begyndende etableringen av et samlet sentrallager for elmateriell og belysning.

Samtidig med at det nye sentrallageret den 2. januar 1986 begynder å ekspedere filialene besluttes det at filiallagrene skal reduseres ved at alle langsomt omsettelige varer flyttes til sentrallageret. Det blir samtidig starten på Solars sentraliseringsprosess av innkjøp, lager og distribution. 


"Solar opens new ways". Selskapets nye ordtak.

Generasjonsskifte i styre og ledelse.                                                Direktørene Harald Jørgensen og Jørgen Borum fratreder den 1. mai 1987 fra ledelsen for å gi plass til yngre krefter og ivaretar deretter hele Solar konsernets interesser fra sine plasser i styret.

Salgsdirektør Carsten H. Ørssleff og selskapets daværende generalforsamlingsvalgte Statsaut. Revisor Knud-Erik Hansen utnevnes fra samme dato til medlemmer av ledelsen sammen med daværende underdirektør Thorkild Thage-Jørgensen.

Umiddelbart etterpå følger utnevnelsene av prokurist Søren Larsen til salgsdirektør samt prokurist Knud Erik Leth Nielsen til innkjøpsdirektør.

Elektronisk varebestilling med Solar Online                                         Da Solar i 1984 lagde strategi og handlingsplan for den neste femårige perioden arbeidet salgsledelsen med fremtidsscenarioet om at ordrelegging i meget høy grad ville komme elektronisk – enten via bærbare terminaler / scannere eller installatørenes eget EDB-anlegg.

På bakgrunn av dette trer Solar enda et skritt foran konkurrentene da de i 1988 var først ute med å introdusere e-handel via modem og programmet Solar Online.

Fra den første milliard kroner til den første milliard Euro                     For første gang i virksomhetens historie runder Solar i 1984 en omsetning på en milliard kroner.

Hold øye med neste artikkel som publiseres den 17. september. Der kan du lese hvordan Solar som teknisk el & vvs-grossist utvider sine forretninger til de nordeuropeiske markedet. Dette skaper grunnlaget for en konsernomsetning som raskt overskrider 1 milliard Euro.

Solar International visualiserer et verdenskart

The 80s vibe

Lenge leve de fargerike mønstrene på 80-tallets t-skjorter. Kjenn på nostalgien fra dette tiåret med de økende antallet av digitale hjelpemidlene. Her får vi en sniktitt på en videoproduksjon samt flere kampanjer som var gjenkjennbare i kommunikasjonen til selskapet.