Innkjøpsavdelingen kan bli et avgjørende ledd i virksomhetens samlede konkurranseevne, forbedre bunnlinjen og minske noe av presset på virksomheten i et totaløkonomisk perspektiv.
Vi bistår gjerne med å finne de mest lønnsomme tiltakene og besparelsene.
Stadig flere bedrifter ser verdien av å implementere smartere lagerløsninger, konsolidere leverandører og skreddersy logistikken.
Og resultatene kommer. Våre kunder forteller oss at de reduserer arbeidskapitalen med inntil 12%. Administrasjon med hensyn til bestilling reduseres med opptil 30% og deres generelle forbruk reduseres med inntil 15%. Alt i alt kan dette gi opp mot 25% besparelse, som enten vil forbedre fortjenesten eller frigjøre arbeidstimer for annen verdiskapning.
I en undersøkelse fra Dansk Industri (DI) gjennomført i 2018 kommer det frem at næringsmiddelindustrien ser på omkostninger som en av de største hindringene for økt vekst. Et resultat som vi ikke tror gjelder bare for næringsmiddelindustrien. Råvarer, husleie og lønn er store kostnadselementer som det kan være tunge poster som det er kan være vanskelig å gjøre tiltak innenfor. Som følge av dette, er det ønskelig å finne andre enklere, men like fullt nyttige tiltak. Vi må finne nye besparelser som kan styrke lønnsomheten. Det er her en Total Cost of Ownership (TCO) tilnærming vil kunne bidra til store besparelser.
Med en helhetlig tilnærming på kostnadsoptimalisering og et sterkt partnerskap, kan vi sammen finne nye verdier i sourcingoppsettet.
Kontakt oss gjerne på tlf: 98 20 78 22 eller send oss en mail.
Total Cost of Ownership (TCO) tar alle kostnadselementer i betraktning ved optimalisering av anskaffelseskost.
Dette kan for eksempel innebære effektivisering av prosesser, reduksjon av kapitalbinding og konsolidering av antall leverandører.
Enkelte selskaper har utfordringer med kartlegging av samlede kostnader, og derfor begrenses ofte sourcingfokuset til kjøpesummen alene.
Her kan lavterskeltiltak som enkle lagerløsninger og digitale bestillingstjenester generere raske resultater og sikre enda større gevinster.
Andre har full kontroll. De kjenner virksomhetens totalkostnader, og er strategiske i sourcingarbeidet. De er dyktige til å agere på en måte som tar hensyn til alle kostnader i forbindelse med kjøp, forbruk og avskaffelser av materialer. Her er det mulig å implementere mer omfattende løsninger som standardiseringer, konsolidering og KPI rapportering.
Til slutt bunner det ned til hvor langt du er villig til å gå. Det kan være en utfordring å bevege seg i en ny retning, og det krever støtte fra organisasjonen forøvrig. Hvis du går hele veien, kan resultatet bli en del av selskapets totale konkurranseevne, forbedre bunnlinjen og ikke minst kan du redusere noe av presset på virksomheten.
En TCO-tilnærming til sourcingaktiviteten sikrer optimalisering av prosesskostnader i innkjøp, effektiv logistikk, redusert administrasjon og kapitalbinding i lagerløsninger. Nøkkelen er å se på hele oppsettet samtidig, og skape større åpenhet, mer fleksibilitet og bedre kontroll over de totale kostnadene og dermed styrke selskapets konkurranseevne.
Arbeidskapital
Med en TCO tilnærming kan du frigjøre anvendte ressurser for alternative arbeidsoppgaver
Forbruk
Bedre kontroll reduserer unødvendig bruk av materiell.
Leveringssikkerhet
Transparens sikrer at sourcingpartneren din garanterer produktene når du trenger dem.
Administrasjon
Minimer tiden du bruker på bestilling, fakturering og håndtering.
Selskapet SCADA International AS øker effektiviteten innen innkjøp, produksjon og regnskap med en TCO tilnærming til sourcingoppsettet. Gevinsten er så omfattende at selskapet har mulighet til å utsette nyansettelser forklarer CEO Jens Vanting Bagger.
Innkjøper Trine Hougaard Annfeldt fra SCADA International, legger til en annen positiv effekt - tavlebyggerne bruker nå mindre tid på lageret og mer tid på å skape verdier.
Med VMI lagerstyring får du kontroll på eget lager med automatisk varepåfylling. Du har til enhver tid oversikt over lagervedlikehold og varetilgjengelighet.
Med Tailspend ønsker vi å hjelpe deg med ikke strategiske innkjøp. Vi tar ansvar for bestilling, lager, levering og risiko forbundet med innkjøpet.
Med EDI Integrasjon får du effektiv datautveksling som øker sikkerheten og minimerer faren for manuelle feil. Du forenkler alle trinnene i innkjøpsprosessen.
Vårt kompetansesenter bistår gjerne i forbindelse med tekniske spørsmål angående produkter og systemer, og i forbindelse med utskifting av eksisterende produkter.
For å sikre dynamikk og kontinuerlig forbedring er det viktig å definere, måle og evaluere relevante KPI’er.
Gjennom standardisering av både prosesser, leverandører og produkter oppnås økt effektivitet i hverdagen.
Med Solar Kit får du komplett levering av elektromateriell til riktig tid og sted. Samlet levering reduserer håndtering av varer og lagringsbehovet.
Med 2boks har du kontroll på din lagerbeholdning og du får en effektiv lagerløsning. Lagerløsning 2boks har en lagerstyring som hverken krever wifi eller software.
Vareautomat er et lagerstyringsverktøy som gir økt kontroll, reduserte varekostnader, optimalisert drift og redusert risiko for nedetid.
Ta kontakt med vårt kundesenter hvis du vil vite mer om vårt sortiment eller hvordan våre konsepter og tjenester kan forenkle din hverdag.
Du kan ringe oss for en uforpliktende prat på tlf 04450, eller sende oss en mail.